תפריט נגישות


מידע הצהרת-נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה
image/svg+xml

מרכז למידה מבוקר בחינוך באַחֲיוּת

שימונוב, ר., גולברג, א., שיימן, א., ליברטי, ע., ורענן ע. (2011). מרכז למידה מבוקר בחינוך באַחֲיוּת. הכנס התשיעי של העמותה הישראלית למחקר באַחֲיוּת, רמת גן, ישראל.

בשנים האחרונות, מערכת הבריאות החלה להכיר במחיר שטעויות גובות בחיי חולים. לפיכך, מופיעה בעולם חקיקה הדורשת התנסות ובחינות באמצעות סימולטור טרם הטיפול האמיתי או קודם קבלת רישיון העבודה. שימוש בסימולציה ככלי עזר ללמידה והדרכה צובר תאוצה בבתי הספר לאַחֲיוּת. התפתחות התחום נובעת בעיקרה מהחשיבות שהמערכת מייחסת לבטיחות המטופל ומהצורך בשיפור מיומנויות קליניות ותקשורתיות טרם הגעת המטפל למיטת המטופל. סימולציה מוגדרת כטכניקה להגברת התנסות מודרכת, המשחזרת אירועים משמעותיים מהעולם האמיתי בצורה אינטראקטיבית. טכניקה זו מדמה עשייה ממוקדת המתרגלת מצבים קליניים ברמת מורכבות משתנה באמצעות מטופלים מדומים ואמצעים טכנולוגיים באופן חוויתי ובסביבה נטולת לחצים. מטרות הסימולציה הן להבטיח חשיפה מוקדמת לפעולות האַחֲיוּת המחויבות בתוכנית הלימודים, לשפר מיומנויות תקשורת בינאישית ולהעלות את רמת הביטחון העצמי של הסטודנט לאחר תרגול מקדים טרם הגעתו להתנסות הקלינית. מל"מ (מרכז למידה מבוקר) מאפשר לסטודנט בנוסף ל"תרגול המקדים", "תרגול אישי יזום", לאחר החשיפה בשדה הקליני.

תכנון וביצוע סימולציה

בתכנון "תרגול מקדים" לאחר הגדרת קהל היעד והצרכים הלימודיים, נקבעות תחנות הלמידה, לוחות הזמנים והכנת הציוד הנדרש. בתשע"א נערכו כ-20 סדנאות הדמיה ל-300 סטודנטים שחולקו לקבוצות של 4-7 סטודנטים בתחנות: מול סימולטור, מול שחקן, כמתפעל מכשור רפואי או בביצוע מיומנויות קליניות."תרגול אישי יזום" זו סימולציה המתקיימת ביוזמתו של הסטודנט במיומנות  עליה הוא מעוניין לחזור לאחר חשיפה בשדה הקליני.

הערכת הסימולציה

בתום התרגול מועבר משוב אישי וקבוצתי לסטודנט, משוב בע"פ ובכתב מהסטודנט ומתבצע הליך של הסקת מסקנות על ידי צוות המדריכים.

בהרצאה זו תינתן דוגמא ליום סימולציה ויעילות הסימולציה תבחן במחקר עתידי.